Clothing art : the visual culture of fashion, 1600-1914 [Document imprimé] / Aileen Ribeiro

Auteur(s)
Ribeiro, Aileen [Auteur (article ou ouvrage)]
Date
2017
Exemplaire(s)
GALB6115 - Palais Galliera, musée de la Mode de la Ville de Paris : Disponible.
Clothing art : the visual culture of fashion, 1600-1914

Informations détaillées

Auteur(s)
Ribeiro, Aileen [Auteur (article ou ouvrage)]
Date
2017
Pays
Grande-Bretagne
Editeur(s)
Description

X-572 p., ill. en coul., jaquette ill. en coul., 29 cm

Langue(s)
Note(s)
Bibliogr.p.553-556 .Index
ISBN
9780300119077
Forme bibliographique
Résumé

Une manière entièrement nouvelle de regarder l'histoire de la mode à travers les yeux des artistes Il ya toujours eu des liens importants entre l'art et l'habillement. Les artistes ont documenté les tendances en constante évolution de la mode, popularisé certains styles de robe, et parfois même conçu des modes. C'est le premier livre à explorer en profondeur les points de contact fascinants entre l'art et l'habillement, et ce faisant, il construit une nouvelle et innovante histoire de la robe dans laquelle l'artiste joue un rôle central.Aileen Ribeiro donne un récapitulatif de la relation entre les artistes et les vêtements du XVIIe siècle, lorsqu'une attitude plus complexe et plus sophistiquée à l'égard de l'habillement est apparue au début du XXe siècle, lorsque les frontières entre l'art et la mode deviennent plus fluides: Être considéré comme l'art, et l'art utilisé des textiles et des vêtements de manière très imaginative. Son récit englobe des thèmes tels que les façons dont les vêtements ont contribué à définir l'État-nation; Comment la mascarade et l'habillage étaient des sujets clés dans l'art et la vie; Et comment, alors que de nombreux artistes ont trouvé une inspiration croissante en haute couture, d'autres sont devenus impliqués dans la conception «artistique» et robe de réforme. Clothing Art explore également les façons dont les artistes représentent les vêtements qu'ils dépeignent dans leur travail, des approches qui vont du détail photographique, à travers différents degrés de réalité imaginative, à draperies généralisées.Sommaire :Acknowledgements – Introduction: seeing dress in art -- Part I. Portraying Dress (introduction, artist’s fashions, in the studio) -- Part II. Identifying the Nation (introduction, going dutch in the seventeenth century, fashioning the court of Louis XIV, reading dress class character and identity in Hogarth’s work) -- Part III. Dressing Up (introduction, masquerade, looking east, addressing the antique, romancing the past) -- Part IV. Painting Modern Life (introduction, dressing stories, reigning taste depicting fashion in the second empire, artists and fashion)-- Part V. Designing Artists (introduction, fashioning beauty, reforming dress) – Afterword (seeing art in dress) -- Notes -- A very select bibliography -- Illustration credits -- Index.aileen.ribeiro@courtauld.ac.ukAileen Ribeiro read history at King’s College, London, followed by postgraduate study, MA (1971) and Ph.D (1975) at the Courtauld Institute of Art. She was Head of the History of Dress Section at the Courtauld Institute from 1975 to 2009; appointed Professor in the History of Art at the University of London in 2000, she is now Professor Emeritus. She sits on the boards of the British Art Journal and Costume, the journal of the Costume Society. She has published many books and articles on various aspects of the history of dress, and lectures widely in Great Britain, Europe and North America. She has acted as costume consultant/contributor to many major exhibitions, which include: Reynolds (Royal Academy of Arts, London: 1986); Winterhalter and the Courts of Europe 1830 to 1870 (National Portrait Gallery, London: 1987 and the Petit Palais, Paris: 1988); John Singleton Copley in America, Museum of Fine Arts, Boston,1995; Goya: La imagen de la mujer (Prado, Madrid: 2001 and National Gallery of Art, Washington: 2002); Whistler, Women and Fashion (Frick Collection, New York: 2003) – the catalogue of this exhibition was given the William E. Fischelis Book Award by the Victorian Society in America for 2004.Recent contributions to exhibition catalogues include an essay on Renoir’s use of fashion in his painting La Loge, in an exhibition at the Courtauld Institute: Renoir at the Theatre. Looking at La Loge (2008); Batoni’s use of fashion in Pompeo Batoni 1708-1787. L’Europa delle Corti e il Grand Tour, Lucca 2008; an essay on Gainsborough’s portrait of Ann Ford in the catalogue Thomas Gainsborough and the Modern Woman (Cincinnati Art Museum 2010); an essay on Gustave Caillebotte’s painting Paris Street, Rainy Day for the exhibition catalogue Impressionism, Fashion and Modernity (Paris, New York and Chicago 2012); and an essay ‘Moving pictures, silent movies and the art of William Hogarth’ in the Hollywood Costume catalogue (V&A 2012).Artistes et autoportrait, ateliers d’artistes, hollande 17°, Louis XIV, William Hogarth (1697-1764), carnaval Venise, orientalisme, influence classique, second empire, P 335, 363 Dress of white muslin 1869-70, japonisme, reforming dress, peintres

Prolongement

Prolongement
Exemplaire(s)
GALB6115 - Palais Galliera, musée de la Mode de la Ville de Paris : Disponible.

Indexation

Éditeur / Imprimeur

Mots-clef sujets

Mots-clef géographiques

Retour vers le haut de page